פיצוי על עיכוב בטיסה – איך מקבלים החזר כספי על טיסה שהמריאה באיחור ?

מערכת האתר | פורסם 11/03/2023

פיצוי על עיכוב בטיסה. כמה מגיע לכם?
פיצוי על עיכוב בטיסה - הקדמה
בשעה טובה הגעתם לשדה התעופה, עשיתם מה שצריך ואתם מחכים לטיסה. מחכים ומחכים, ופתאום אתם מגלים שיש עיכוב בטיסה. חצי שעה, שעה? מבאס, אבל בסדר. שעתיים, חמש שעות או שמונה שעות? זה כבר לא סבבה ומגיע לכם פיצוי. כמה? הדקו חגורות ובואו נגלה!
כדי לעזור לעשות דברים פשוט ומסודר, הכנסנו בהמשך טבלה שמשווה בין החוקים השונים המקנים זכאות לפיצוי וגובה הפיצוי שמגיע לפי כל אחד מהם. מחכים בסוף עוד כמה טיפים ודברים חשובים להגשת הבקשה לפיצוי.
בקשה לפיצוי על עיכוב בטיסה – פנייה בכתב לחברת התעופה
על מנת לקבל את הפיצוי, צריך לפנות בכתב לחברת התעופה.
לרוב חברות התעופה יש באתרים טופס ייעודי של פנייה למקרים של עיכוב טיסה, יכול לקחת כמה דקות למצוא אותו אבל אפשר למצוא לרוב תחת "צור קשר". הנה דוגמה וקישור לטופס באתר אל על.

טופס פנייה מתוך אתר "אל על".
בפניה אפשר לקבל פיצויים לפי החוק החל על הטיסה. בלא מעט מקרים חל יותר מחוק אחד על אותה הטיסה, וצריך לציין בפנייה על פי איזה חוק מעוניינים לבקש פיצוי.
כדי להבין איזה חוק חל ומתי, הכנו עבורכם את הטבלה הבאה:
החוק החל | על מי חל? |
החוק הישראלי | טיסות שיוצאות או נכנסות לישראל |
חוקי האיחוד האירופי | טיסות שיוצאות ממדינות האיחוד האירופי, טיסות שנוחתות באיחוד האירופי אם חברת התעופה משתייכת למדינה שחברה באיחוד |
אמנת מונטריאול | טיסות בינ"ל בין מדינות חברות באמנה. טיסות פנים עם חניית ביניים מחוץ למדינה. |
ולפני שניכנס לחוקים, חשוב להבין את ההתיישנות כדי שנבין לפי איזה חוק רלוונטי לנו לבקש פיצוי ובהמשך אם לא קיבלנו לתבוע את חברת התעופה:
החוק החל | משך ההתיישנות |
החוק הישראלי | בתוך 4 שנים מיום האיחור בטיסה. |
חוקי האיחוד האירופי | משתנה בהתאם למדינה אליה שייכת חברת התעופה. |
אמנת מונטריאול | עד שנתיים ממועד התרחשות הנזק. |
ועכשיו – לחוקים.
הפיצוי על עיכוב טיסה שתקבלו לפי החוק הישראלי
כנראה החוק שפחות שווה להשתמש בו על מנת לקבל פיצוי.
על פי החוק הישראלי, במקרה של עיכוב של שעתיים עד חמש שעות, הנוסע יהיה זכאי למזון, משקאות ושירותי תקשורת.
באיחור של 5 עד 8 שעות הנוסע יהיה זכאי למזון, משקאות, שירותי תקשורת והשבת תמורה או לכרטיס טיסה חלופי.
במידה והטיסה נדחתה ליום המחרת הנוסע יהיה זכאי למזון, משקאות, שירותי תקשורת והשבת תמורה או לכרטיס טיסה חלופי עם שירותי לינה והסעה.
חשוב לציין כי אם האיחור נגרם עקב שביתה או השבתה מוגנת, הנוסע לא יהיה זכאי לאפשרות של כרטיס טיסה חלופי בשני המקרים שתוארו קודם.
התיישנות על הגשת הבקשה והתביעה תחול בתוך 4 שנים מיום האיחור בטיסה.
הפיצוי על עיכוב טיסה שתקבלו לפי החוק האירופאי
הפיצוי לפי החוק האירופאי תלוי במרחק הטיסה – לכל מרחק פיצוי אחר לפי הטווח בו הוא נמצא.
אפשר לחשב בקלות את המרחק בין נמלי התעופה כדי להבין מה טווח הטיסה שלכם. למשל, אם נרצה לחשב את המרחק מנתב"ג לשדה התעופה שארל דה גול בפריז, נכתוב בגוגל " distance from TLV to CDG " ונקבל מיד את המרחק במיילים ובקילומטרים. בדוגמה, אנחנו רואים שהמרחק נופל בקטגוריה שמזכה בפיצוי בקטגוריה האמצעית על פי החוק האירופאי.

בנוסף, אם מדובר בטיסת קונקשן, מחשבים את המרחק מהיעד לעצירת הביניים, ומעצירת הביניים ליעד וחיבור המרחקים יתן את המרחק המצטבר שלפיו יקבע הפיצוי.
בטיסה למרחק של עד 1,500 ק"מ, בעיכוב של בין שעתיים לשלוש שעות, הנוסע יהיה זכאי למזון, משקאות ואמצעי תקשורת.
כל עיכוב מעל לשלוש שעות יזכה את הנוסע ב-250 יורו.
בטיסות שמרחקן בין 3,500-1,500 ק"מ איחור של מעל 3 שעות, יזכה את הנוסע במזון, משקאות אמצעי תקשורת וב-400 יורו.
אם מדובר בטיסה שאורכה גדול מ-3,500 ק"מ, על עיכוב של בין שלוש לארבע שעות הנוסע יהיה זכאי לכ-600 אירו. במקרה של איחור הגדול מארבע שעות, בנוסף ל-600 האירו יהיה זכאי הנוסע גם למזון, משקאות ותקשורת.
הפיצוי על עיכוב טיסה שתקבלו לפי אמנת מונטריאול
לפי האמנה, הפיצוי ניתן עבור הנזק שנגרם בשל האיחור ולא עבור האיחור עצמו.
אם נגרם לכם נזק כספי גדול כתוצאה מהעיכוב, יכול להיות שזה החוק העדיף במקרה שלכם.
נזק יכול להיות הפסד ימי עבודה, הוצאות לינה, פספוס של טיסה אחרת ודברים אחרים שהוצאתם עליהם כסף שירד לטימיון כתוצאה מהעיכוב.
ניתן לתבוע פיצוי בגובה של עד 8,000 דולר ארה"ב, אלא אם הנזק נגרם עקב רשלנות של חברת התעופה ואז אפשר לתבוע יותר.
במקרה שחברת התעופה מסרבת לפצות, ניתן להגיש תביעה עד שנתיים ממועד התרחשות הנזק.
טבלה המסכמת את החלופות השונות ואת גובה הפיצוי במקרה של עיכוב

שלושה דברים שחשוב לעשות כששולחים את הפנייה לקבלת פיצוי
- לצרף קבלות! קניתם אוכל בשדה? צרפו את הקבלה! פספסתם לילה במלון? צרפו את הקבלה! סיכוי לא רע בכלל שתקבלו החזר על ההוצאות, ובשביל להוכיח את ההוצאות צריך להביא קבלות.
- תראו שאתם מכניסים את הפרטים הנכונים – מספר טיסה, מספר כרטיס, מספר תעודת זהות, כתובת מייל – כל פספוס קטן יכול להוביל לכך שלא יקבלו את הפנייה שלכם! השטן נמצא בפרטים הקטנים.
- לשמור את מספרי הפנייה – כשתגישו את הפנייה, יכול להיות שעל המסך יופיע מספר פנייה – שמרו אותו! לפעמים החברות לא שולחות במייל, ואם תרצו לשלוח להם עוד פנייה לבדוק מה קורה עם הפנייה הקודמת, כדאי שתוכלו להפנות לפנייה הקודמת.
תביעה במידה והבקשה לא מתקבלת
אם החברה מסרבת לשלם, אפשר לתבוע אותה במידה ולא חלה התיישנות. במקרה של הגשת תביעה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי – המאמר הזה לא מהווה ייעוץ משפטי.
את התביעה רצוי לשלוח לחברת התעופה בהקדם האפשרי.
במידה וכל זה עשה לכם חשק להבין במשפטים, כתבנו סקירה מושקעת האם ולמה כדאי ולא כדאי ללמוד משפטים, מוזמנים לקרוא כאן.
האם המדריך עזר לכם? קיבלתם פיצוי? יש שאלות? ספרו לנו בתגובות!
ואם התוכן שנכתב כאן בהתנדבות, בעמל רב ובשעות רבות עזר לכם ואתם רוצים לעזור לנו להמשיך ולכתוב, מוזמנים להעביר לנו בביט או בפייבוקס כמה שתראו לנכון למספר 052-643-5643 עם סיבת העברה – עזרתם 🙂